2012/12/25

On Sai - Calderon

Ez volt az idei év egyik legfeldúltabban vásárolt könyve, és az egyik legjobb szerzeményem. Rájöttem már, hogy imádok emóciós ingerek alatt vásárolni, mert mindig olyan tuti könyveket fogok ki olyankor, amiket máskor nem.
Annyira friss ez a könyv, hogy semmit nem tudtam róla, amikor megvettem, csak annyit, hogy lehetett volna karácsony előtt reciben kérni a pdf-et, de éppen fullon vagyok recikönyvekkel, úgyhogy passzoltam. Aztán volt ez az adventi nagykedvezmény a Molyképzőnél, és akkora kedvezmény volt rajta, hogy azt mondtam, ezt muszáj. Aztán hozzácsapta  a postaköltséget, na, mondom, ezt annyira mégsem muszáj akkor, mert tök röhejes, hogy ők is itt vannak, ahol én, és akkor még fizessek csomagköltséget, fel sem ajánlja a személyes átvételt, és így szinte több lett volna, mint eredeti árban. De aztán, ahogy lenni szokott, addig piszkált a dolog, hogy megrendeltem a Libriben, mert ott csak picivel volt drágább, mint emitt a meghirdetett nagynagy kedvezménnyel, és oda ugye mehetek érte személyesen, ingyen. (tudom, anyagias dög vagyok, de a postaköltség mindig gondolkodásra késztet, és megálljt parancsol a kezemnek.) Reggel megrendeltem, délután már a kezemben is volt, másnap estére meg el is olvastam.

Calderon egy oltári fazon. Eleve nyolcszor próbált meg öngyilkos lenni, mindannyiszor megzavarták. Mert a felesége 30 napja meghalt, és mi erre a megoldás? Hát az öngyilkosság, egyértelmű. Egyébként Calderon főnemes, ami azt jelenti, hogy soha életében nem dogozhat, mert különben kiveti magából a felső réteg, de teljesen konkrétan. Számkivetett lesz, még a saját családja előtt is megszűnik létezni. Már az sem volt teljesen felhőtlen a családi helyzetét illetően, hogy elvette Marát, a közrendűt, de amikor anyósa enyhén célzott rá, hogy tudja, hogy öngyi akar lenni, de ha megteszi, ők nem fogják tudni eltemetni, ezért kénytelen lesz munkát vállalni, na az volt a vég.
Van egy nagyon jófej sógora, akivel folyamatosan vitáznak, sokszor szó szerint vérre menően, ő próbálja meg egy picit terelgetni. Először azt hittem, hogy utálják egymást, de nem, csak ők így mutatják ki a szeretetüket, hogy néha jól összeverik a másikat, meg provokálják, amihez a sógor nagyon értett, végülis pszichiáter, tudta, hogy kell bánni Calderonnal. Ő volt az, aki javasolta, hogy menjen el a Flotta válogatására, másodkapitányt keresnek.
Végül Calderonból kapitány lesz egy cirkálón, amit nem tud irányítani, a legénység nem fogadja el, a másodkapitánya utálja, a narancsillatú kadétlány pedig ugyanazt a Játékot űzi, ami neki is szenvedélye.

Hatalmas kedvenc lett, talán mert olyan jólesően megdöbbentett, hogy már az első oldalon beleolvadtam a könyvbe, szinte azonnal beleestem Calderonba, és szétdrukkoltam magam, hogy mi lesz már a japán kiskadéttal.
Voltak benne nagyon jó ötletek. Már eleve a karakterekért odáig voltam, de az apró mozzanatok felett sem szabad elsiklani, mint a főnemesek világa és különös etikettje, a kardforgatás művészete, sőt, magának a kardnak a szelleme. A humora fergeteges, könnyesre röhögtem magam egyes jeleneteken.

Érdekes egyébként, hogy csapódik le bennem a könyvek hangulata, meg a hozzájuk való viszonyom. Mondhatnék negatív példákat izzadságszagú párbeszédekre, meg erőltetett történetre, például a Trónbitorlók ilyen, és nem igazán értem ezt a fene nagy népszerűségét külföldön, de ez tipikusan megszenvedtetett történetileg is, meg a párbeszédek is. Mesterkéltek voltak és nem tudtam megtalálni azt a hangot, amin őszintének tudtak volna hatni. Hogy ez a fordító hibája-e, vagy már eleve ilyen sablonosan semmitmondó volt minden eredetileg is, azt nem tudom.
Viszont a Calderonban teljesen természetes minden. Mert az kizárt, hogy már az első oldalon elfogult legyek, az nagyjából a könyv negyedénél jött el, szóval biztos vagyok benne, hogy nem a jóindulatom mondatja, de ez a könyv minden szinten megüti a felső lécet.
A karakterek hitelesek - igaz, hogy Calderon nem indult annak a hűdekomoly vérengző fazonnak, ami időnként előtör belőle, inkább sztoikusan életunt volt, de a cinizmusa komoly humorforrás volt, szerintem Beáta nem hagyott ki egyetlen magaslabdát sem. Szóval attól, mert laza volt, még nagyon is komolyan kellett vennem, mert nála álarc volt álarc hátán. Ezért is csíptem, amikor Frank sógorral csevegtek, mert olyankor ösztönből jött neki minden, nem ügyelt a látszatra. Frank egyébként nagyon érti a dolgát, egy ilyen típusú pszichiáterrel még én is szívesen elbeszélgetnék. A japán kadétlány is nagyon érdekes volt, furcsa volt látni az ennyire különböző társadalmi megoszlást, és ahogyan egyik kultúra megpróbál megélni a másikban.
A mellékszereplők is tették a dolgukat, kár, hogy Calderon apja olyan későn lép a színre, róla is olvastam volna még.
A hangulat eredeti - a történet az űrben játszódik, egyik bolygóról utazunk a másikra, közben zajlanak az események a hajón is, meg a háttérben is, és bár egyik sem igazán részletes, végül teljes képet kapunk az egész világról.
A humor fergeteges - na, ez az, amit nem lehet erőltetni. Vagy jön az íróból, vagy nem, és azt vagy megtalálja az olvasó vagy nem, de itt közöttünk teljes volt a harmónia. Nagy előny, hogy nincs túlírva, kevés szóval is komplett helyzeteket láttat, és a komoly dolgok mögött (vagy előtt) ott van a rengeteg humorforrás, amit soha nem mulaszt el kihasználni.
A történet is egyedi - legalábbis így összességében. Nyilván echte sci-fit írtak már jobbat is, de ez igazából nem keményvonalas sci-fi, inkább sci-fibe oltott kalandregény, némi misztikummal, romantikával, és humorral, szóval egy elég vegyes könyv, de pont ez a varázsa: minden igényt kielégít, egyszerre szórakoztat és pihentet, miközben mégiscsak egy elég egyedi szerelem szövődik a szemünk előtt egy különleges világban.

Ja, és a Játék, na, ez a legnagyobb ötlet a könyvben. nekem kevés volt belőle, de ha több van, a könyv is hosszabb, de az se lett volna baj, mert abból is kevés volt.

Szívem szerint naponta bombáznám Varga Beát mélekkel, hogy ugyan, legyen már olyan kedves, és folytassa a történetet. Remélem, tervezi.

Itt lehet egy kis részletet elolvasni a regényből
És ugyanitt On Sai blogja

18 megjegyzés:

  1. Nima! Nagyon nem leszünk így jóban, ha egyre hozod a íncsiklandó értékeléseket a Luca-polcomról! Hát ki akarsz te semmizni engem? :)
    Úgy megfogadtam, hogy januártól böjtöt hirdetek, mert halomban állnak az olvasatlanok, de melletted képtelenség.
    Személyesen foglak felelőssé tenni, ha azelőtt halnék meg, hogy az összes könyvem olvasnám, márpedig, ha az ilyen posztok miatt is ennyire ütemesen bővül, akkor keríts nekem villámgyorsan egy vámpírt, különben nagy bajban leszel! Esetleg elfogadható opció az életelixír is, vagy a Bölcsek köve...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. és most gondod el, nekem mekkora meglepetés volt, hogy ez ennyire jó.:D
      egyébként mire nálad láttam, már megrendeltem, viszont megállapítottam, hogy mekkora összhangban vagyunk.:)

      Törlés
    2. Kihagytam két hónapja a blogolást, mert el voltam havazva. Feljövök Hozzád Nima, meg hozzád is Gretty és teljesen kicsináltatok fél perc alatt. Mindjárt elsírom magam, hogy mennyire megnöveltétek a kívánságlistámat. :D

      Törlés
    3. látod, ezért nem szabad sokáig távol lenni a blogoktól, mert akkor egyszerre sok mindent akarsz. ha folyamatosan jelen vagy, csak alattomban növekszik a kívánságlista.:D

      Törlés
    4. Bocs Loki, de ez van, ha ennyi időre eltűnsz. :)

      Törlés
  2. Hűűű, nem mertem végigolvasni, mert a felénél rájöttem, h ez nekem is kell. Namármost, van 5000 Ft-os könyvutalványom, és ez a 4. könyv amit szeretnék érte:D Jó, mi?:)

    VálaszTörlés
  3. Válaszok
    1. rangsorolom:
      1. A Kör
      2. A Holló fiúk
      3. Éjszakai Cirkusz

      Még azt szerettem volna kérdezni, hpogy mennyiben érződik a könyvön, hogy magyar az író?

      Törlés
    2. ezek tényleg jók. én se nagyon tudnék választani.

      semennyire. pont azért tartok a magyaroktól, mert nagyon érződik, hogy elsőkönyves, meg telirakják a sablontörténetüket tucatszereplőkkel.
      ez a könyv nagyon profi sok szempontból.

      Törlés
    3. hát, nem akartam így írni, de nekem is akad egy pár fenntartásom az elsőkönyves magyar írókkal... Már megtapogattam ma egy Lírában a könyvet, azt reméltem vastagabb:)

      Törlés
    4. sajna, nem vastag.:( nagyjából a dupláját vártam volna, főleg, miután el is olvastam.

      Törlés
  4. Úgy tudom lesz folytatás. :) Én is várom már.

    VálaszTörlés
  5. Most olvasom! Eddig nagyon tetszik. Nem csodálom, hogy beleestél Calderonba. :D Ezek szerint van folytatása, szuper! Hány részes lesz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ugye? :D szuper a pasas. féltem, hogy majd itt a nagy humorkodás közben nevetséges lesz, de nem.
      és azt hiszem, egy harmadik rész lesz majd egyszer.

      Törlés
    2. Oh, akkor arra még várni kell. :/ Nem szeretem ha várni kell a köv. vagy befejező részére. De ez van. Ha tudom lehet bele sem kezdek most, bár nem volt máshoz most kedvem. A Tizenkettek is folytatásra vár, meg a Sárkányok tánca is - pfúúú mennyi sorozatom van függőben!!! Ezért nem merem elkezdeni A Hold udvarát. Imádom őket, és a sorozatokat, de csak ha vége van! :)

      Törlés
    3. nem baj, hogy belekezdtél, mert a második résszel végülis teljes egész a történet, inkább azért lesz hiányérzeted, mert mééég akarsz.:))

      Törlés
  6. No, kiolvastam mind a kettő részt! Imádtam ebben a világban élni. És bár lassabban voltam kénytelen haladni a könyvvel, ami néha azt az érzést keltette, mintha havonta adnának csak egy részt a kedvenc sorozatunkból, de megérte!!!! Régen volt, hogy egy könyv ENNYIRE magával ragadott!!! Már el is felejtettem miért szeretek olvasni!
    Köszi, Nima, hogy Igaz Gyöngyre leltél. A hab a tortán, hogy az írónő magyar!!!! Furcsán hangzik, de sokkal büszkébben olvastam! :) Fonyódi Tibor mellett kedvenc lett, és meg fogom venni az összes könyvét (remélem a többi is ilyen fantasztikusan jó), és a legjobb, és legfeltűnőbb helyen lesz a könyvespolcomon. Tuti, hogy újra és újra el fogom olvasni!!!!
    Szívesen élnék ebben a világban, de nem nemesként, tőlük, csak a kardokat irigyelném, inkább lennék űrmérnök, mint Tea vagy navigátor, igazi katona!!!!! :D :D Ilyen balhékban benne lennék, és szívesen szolgálnék ilyen kapitány alatt (akár Oregon Admirálisnál is)! :) És persze az édes desszert sem maradt el: a szamurájok!!!!! ( A Yaoi szamurájok!)
    Ja és nem hagyhatom szó nélkül, hogy fergetegeseket kacagtam, nevettem, mosolyogtam és élveztem minden egyes oldalt.
    SPOILER!!!!!
    Akkor kaptam majdnem szívrohamot és síró görcsöt, amikor azt hittem az írónő úgy döntött elválasztja Calderon apjának a fejét a testétől. Na nálam kitört volna a lázadás, ha meghal az öreg Ferrero - és ezt lehet fenyegetésnek venni, kedves szerzőnő! ;) :D Még Calderon halált is megbocsátanám, de az apjáét, azt nem! :) Nálam ő az első!!! Ja és Matteo körömlakkjai!!!! :D Hol lehet őket beszerezni? :D
    SPOILER VÉGE!!!!!
    Köszönöm még egyszer Nimának, hogy rátalált a könyvre, és On Sai-nak (Varga Beának), hogy megírta!!!!! Imádlak érte benneteket!!! ÖMLENGÉS VÉGE - legalábbis, ami a gépelés részét illeti. ;)

    VálaszTörlés