2014/12/04

Miért jó urban fantasyt olvasni?

Életem legelső urban fantasyja azt hiszem a Cassie Palmer volt. Nem rémlik, hogy előtte olvastam volna hasonlót, de ez határozottan nyomott hagyott bennem, és egy életre megszerettette velem az uf-et.
Nem igaz, mert előtte a Dresden akták első könyvét már olvastam (de lehet, hogy utána, tudja fene, már nem emlékszem a sorrendre), és az is bejött, csak mivel ez szerencsétlen már a második könyvig el sem jutott, így nem lehet mondani, hogy bármilyen helyet is kivívott volna magának. Pedig ez is nagyon jó ám, szellemek, démonok, varázslók, mi több, pucér varázsló. Meg egy macska, akinek már nem tudom, mi a szerepe, de Dresden, a varázsló macskája, úgyhogy biztosan nem elhanyagolható. Csak rossz kiadóhoz került. Kár érte.

Cassie-t szorosan követte Moning sorozata. Nem is tudom, rajongjak-e megint, biztosan unjátok már, de ez a két sori egyszerűen annyira olyan, hogy olvasni kell. Leteszed az egyiket, kell a következő, mert addiktív.
Aztán valahol ezeknek a sorozatoknak valamelyik részeinél tudatosította bennem Titti, hogy ezek urban fantasyk. Először nem nagyon izgatott, ha azok, hát azok, nekem mindegy, de aztán kezdtem szelektálni, meg gondolkodni posztok hatására, hogy mi is tetszik nekem, és miért, aztán amikor derengeni kezdett, hogy mi is az uf, már direkt kezdtem keresgélni.

Az urban fantasyban pont az a szép, hogy a mi világunkban játszódik, de úgy, mintha létezne velünk párhuzamosan egy másik sík is. Nem elvont, kitalált világok sosem létező helyein járunk, hanem olyan városokban, ahol akár mi is megfordulhatunk, létező éttermek, szórakozóhelyek, mozik, terek között, a szomszéd néni lehet, tényleg a szomszéd néni, egyszóval van egy nagyon is valóságos része. És ott van a misztikus fele, ahol bármi megtörténhet. És ez a lényeg.
Lehetnek vámpírok, vérfarkasok, szellemek, démonok, tündérek, egyszerre is, meg külön is, mindenki kiválaszthatja, kik a kedvencei.
Az enyémek a vérfarkasok. Emberemmel meg is egyeztünk, hogy mi azok lennénk. (Vagyis mivel én az, rábólintott, hogy jó, akkor ő is. Nem is tudom, melyikőnk lenne az alfahím a falkában...) Bár szívem szerint mindent kipróbálnék: kis ideig vámpír, aztán boszorkány, esetleg megcáfolva a szabályokat, egy boszorkány vámpír; démon a pokolból, aki semmi rosszat nem akar, csatamágus, vagy csak sima mágus, de nem, inkább harcolnék is, úgy izgibb.

És ezek, sőt még több is, mind benne vannak az igazán jó UF-ben.
Oké, az sem elhanyagolható, hogy mindig van egynéhány dögös fickó, akikkel lehet kavarni, de nem ez az elsődleges, hanem a sodró lendület, a pörgős izgalmak, a harcok, az intrikák. Azok a legjobb könyvek, amiken lehet kombinálni, ki kivel kössön szövetséget, melyik lépés milyen hatással jár, ki kivel legyen jóban, és milyen mögöttes szándékok vezérelhetik a szereplőket. Ebben a vámpírok a legjobbak, mert nagy ármánykodók, velük lehet játszani sokféle terepen.
Ha nyers erő kell és szenvedély, akkor vérfarkasok.
Ha kell valami nagyon gonosz, akkor jöhetnek a démonok, akik mellé sajnos angyalok járnak, valahogy ez a fele ennek a világnak nem igazán hoz lázba.
Ha valami nagyon földöntúlian ragyogóra vágyunk, ami még egyáltalán nem jelent biztonságos terepet is, ott vannak a tündérek.
Nagyon fel lehet dobni a történetet az alakváltókkal. Én egészen biztos, hogy összezavarodnék idővel, és fogalmam sem lenne, melyik is a valódi én.
És az alakról jut eszembe, ott vannak a succubusok, akik úgy szabják a testüket, ahogy csak akarják, ráadásul az emberi vágyakból táplálkoznak. A fülledt erotika borítékolható, bár ezt mindegyik lénynél előszeretettel alkalmazzák. Engem mondjuk nem zavar, csak legyen mellé valami történet is, ami leköt.
Aztán ott vannak a boszorkányok és a varázslók, amivel be lehet hozni azt a rengeteg okkult tudást, amit felszedhetünk a való életben is.
A szellemekkel olyan dolgokat lehet megtenni, amire kevés más lény képes.
Meg még sorolhatnám. És ha ezek így mind együtt vannak, vagy legalábbis valami egészséges egyensúlyban behozzák nagy részüket szereplőnek, olyan pöpec kis történetet lehet belőle összerakni, hogy öröm lesz olvasni.

Előkerül időnként közöttünk, hogy miért nem megy nálunk az UF. Nem tudjuk. Baromi jó könyveket írnak, nem csak Chance vagy Moning, de ott van Frost, Mead, Briggs, Neill, és annyira nyögvenyelősen jön ebben a témában bármi, hogy örülhetünk, ha egyáltalán hoznak ilyen könyveket.
Neill egyébként a Chicagoland vámpírjaival különösen jót alkotott. Hogy miért fagyasztották be, elképzelésem sincs. Vagyis van, valószínűleg nem vették elegen, pedig a blogokat nézve azért látom, hogy nem ismeretlen a sorozat. Csak valahogy nem vezették be. Mert az ugye kevés, ha 20 blogger olvasta, nagyot kaszálni ebből még nem lehet.
Valamiért ez mostoha téma itthon, de nem tudom objektíven szemlélni a problémát, én rajongó vagyok. Mármint a minőségi UF-ért bármit megteszek. Viszont hoztak egy csomó bénát is, ami gondolom, lenyomta a piacot. Ha valaki egyszer mellényúl, nem valószínű, hogy olyan lelkesen próbálkozna az újabb könyvekkel.
Úgyhogy ez maradt: egy rakat megkezdett, és félbehagyott sorozat, amit a nagyon kitartóak vagy folytathatnak angolul, vagy az előrelátóak már bele sem kezdenek magyarul semmibe, mert minek.

Nálam most az UF van soron, tervezem, hogy elolvasom, ami kijött magyarul, aztán majd látom, melyiket akarnám folytatni. Moning és Chance mindenképpen esélyes, de ahogy elnézem, csak angolul, Neill is próbál feltörni harmadiknak, de még nem tudom, megkapja-e a szentháromság egyik sarkát, mert ott van Armstrong a Bittennel, meg remélem, még sok másik is.


képek a pinterestről

Csajos UF

Patricia Briggs - Mercedes Thompson
Chloe Neill - Chicagoland  vámpírjai
Karen Chance - Cassie Palmer
K.M.M. Moning - Fever
Jeaniene Frost - Cat és Bones
Rachel Vincent - Vérmacskák
Rachel Vincent - Sikoltók
Charlaine Harris - True Blood
L.K. Hamilton - Anita Blake
L.K. Hamilton - Merry Gentry
Rachel Caine - Morganville-i vámpírok
Richelle Mead - Vámpírakadémia
Richelle Mead - Bloodlines
Richelle Mead - Georgina Kincaid
Darynda Jones - Charley Davidson
Jennifer Rardin - Jaz Parks (Harapnivaló)
 Kim Harrison - Rachel Morgan (Boszorkányfutam)
Ilona Andrews - Kate Daniels
Lilith Saintcrow - Dante Valentine (Az ördög szolgálatában)
Diana Rowland - Kara Gillian (A démon jele)
Gaura Ágnes - Borbíró Bori


Pasis UF

Lukjanyenko - Őrségek
Kevin Hearne - Vasdruida
Jim Butcher - Dresden akták
Rob Thurman - Cal Leandros
Glen Duncan - Az utolsó vérfarkas
Charlie Huston - Joe Pitt (Félholtak)

13 megjegyzés:

  1. Uff! :D Nahát, nem is tudtam, hogy neked ilyen erős tematikai "korszakaid" vannak. Én már úgy látszik az UF-ban "ismertelek meg". Mi volt előtte, ami ilyen kitartó volt? Egyébként bírom a rajongásod. Mert nem tolod az ember képébe, mégis simán csak ennyitől kedvet kapok. Én succubus lennék. Vagy szomszédnéni :D És elképzelem, ahogy embereddel beszélgetsz. Te, én vérfarkas leszek, jó az neked is? Persze, drágám... :D Kipróbálom én is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. nagyon-nagyon régen krimiket olvastam. magyarokat (leginkább Mág Bertalant), meg ami még jött. akkoriban még jártam könyvtárba is.
      aztán jöttek a történelmi regények, életrajzok, fiction, nonfiction, amit elértem.
      volt egy kis szépirodalmi időszakom is, de azok is inkább klasszikusok voltak, kortársat nem olvastam régen sem.
      aztán közben mindig olvastam fantasyt is, végül itt megragadtam, mert most sokkal jobb a kínálat, mint 20 éve.

      a rajongás is tud uncsi lenni. én jól elvagyok a sajátommal, de óvatosan nyomatom, mert más rajongásának a hatására, ha mindenhonnan ez jön, simán el tudok fordulni könyvektől. úgyhogy ha kezdek sok lenni, szóljatok. :D

      egyébként ez úgy volt, hogy megkérdeztem tőle, mi lenne inkább, vérfarkas, vagy vámpír. és azonnal visszapasszolta.:D

      Törlés
  2. És, most hogy érzed? Marad ez már, vagy megint lesz váltás? (mondjuk az ilyet nem könnyű megsaccolni, de egy vérfarkasnak talán sikerül :D)
    Igen, egyébként könnyen átfordulhat ez a rajongás az ellenkező hatásra is, de nálad abszolút nem érzem tolakodónak. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. tuti lesz váltás, kezd igényem lenni a franzen-típusú könyvekre, de azt nem hiszem, hogy a fantasyt vagy a sci-fit mellőzném, de egy idő után uncsi ugyanolyan könyveket olvasni.

      hát tudod, ha Pupinak egyszer sikerül majd téged is rábeszélni Moningra, azt egy kicsit én is sikernek fogom elkönyvelni. :D

      Törlés
    2. hát tudod, nem kis szereped lesz benne neked sem! ;) Franzent én is akarok! :)

      Törlés
    3. :D mindenhol Moning!!! :D Nima, hát a te indirekt befolyásod lesz az is, ha Miamona fever-lázban fog égni :D

      Törlés
  3. Hát na, az UF nem véletlenül a kedvenc műfajom.:)
    Az Iron Druid Chronicles is az, meg Mead VA-ja és a Bloodlines, a Hex Hall sori (bár az neked nem tetszett), Lukjanyenko Őrsége is UF, de még milyen!Aztán az ilyen UF ősök mint Anita Blake...Merry Gentry, mind mind jó:) Magyar vonalon Gaura Ági vámpíros könyvei...De nagyon szeretem a Bartimaeus trilógiát Stroudtól. Ésésésés ki ne maradjon már a Hollúfiúk meg minden Maggie Stiefvater könyv:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ja, tényleg, akartam is gyűjtést, mindjárt frissítek. lehet még mondani jó kis UF-eket.

      Törlés
    2. én a ya-kat inkább kihagynám a felsorolásból. szinte az összes mostanában megjelent jöhetne ide. meg azért szórakoztatóbbak azok, amik felnőtteknek íródtak.

      Törlés
  4. Olyan fura, az, hogy mi az urban fantasy, azt én Charles de Lint meg Nina Kirirki Hoffman regényei, a Sosehol meg Beagle Folk of the Air-je alapján lőttem be régen, és még mindig nagyjából hasonlókat keresek, amikor urban fantasyről van szó... miközben már rég megváltozott a terminológia, és manapság az UF az esetek 90 százalékában a paranormál románcot jelenti meg a titkos szövetségeket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ebből egyedül a soseholt olvastam, és nekem ez már inkább csak sima fantasy, bár tudom, hogy ez is UF.
      a pararománc nálam ward, kenyon, showalter, mert nekem az UF-ben sokkal fontosabb a kidolgozott háttérvilág, a pararománcban meg inkább az erotikán meg egymás bekerítésén van a hangsúly, ott a misztikus elem csak kiegészítő kellék, amitől érdekesebb lesz.
      aztán persze valószínűleg tök más az irodalmi besorolása, és nem választja el ilyne élesen, mert wardnál is megvannak az UF elemek, csak eltolódtak egy egészen más irányba, mint amit Neill vagy Chance képvisel.

      Törlés
  5. Az a baj az uf-fel, hogy mivel hatalmas a piac, elkezdték szétbontani őket pararomantikus és klasszikus uf-re. A pr-rel nincs sok bajom, leszámítva, hogy keveset olvasok, mert sok a szemét és/vagy hiába jó mindenki szerint, engem nem köt le. Frost alap, csak angolul, Moning minkét nyelven jó, Charlaine Harrist szintén csak angolul érdemes olvasni, Hamilton meg elmehet oda, ahova gondolom. :D
    De Charlie Huston vámpírjai annyira félelmetes jók, hogy nem csodálom, amiért itthon megbukott a széria, Kevin Hearne-t kötelezővé tenném, A Dresden aktákat azért kaszálták el, mert magánkiadásban hozta be egy bátor, ámbár felkészületlen jelentkező. Reklám hiányában várható volt a végeredmény, azóta várom, hogy valaki végre átvegye, és persze sorolhatnánk még napestig, mindenesetre az uf sem egységes, és ezért nem mindegy, mit és minek adnak el. Te is több csajos regényt tudtál felsorolni, mint pasisat, mert itthon az arányok valahogy teljesen elcsúsztak.
    Viszont tetszett a posztod, ajánlgass még bátran olvasnivalót! ;) Újra meghoztad a kedvem az Őrség sorozathoz, amit imádtam, csak egyszerűen nem fért bele az életembe. Kéne két év fizetett szabi :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ez a szétbontás engem nem nagyon zavar, sőt. ahogy elnézem, akik itthon olvasnak pararománcot, nem olvasnak egyéb fantasykat. ami végülis logikus, mert a legtöbb pararománc olvasó a romantikus könyveket olvasókból kerül ki, mert a könyvek is olyanok, mint a romantikus regények erotikus-misztikus továbbfejlesztései.

      viszont ahogy néztem a gr-en, odakinn sincs túl sok pasis UF. vagy csak rosszul keresgéltem, nem tudom.
      agavénak, meg nekem is, szívfájdalmunk, hogy pl az utolsó vérfarkas is akkora bukta, hogy a második kötet megjelentetése már eszükbe sem jutott.
      de abban sem vagyok biztos, hogy itthon van-e erre kellő mennyiségű olvasó, mert sztem a csajok simán nyúlnak pasis könyv után, de a fickók még a pasis uf-eket is elkerülik, nehogy véletlen csajos könyvet olvassanak.
      lehet, hogy nincs rend a fejekben, lehet, hogy egyébként sem akarnak itthon ilyeneket olvasni, lehet, hogy egyszerűen a kiadók érdektelensége és hozzá nem értése miatt van ekkora zavar. mindenki hoz valamit, belekapnak mindenbe, semmit nem fejeznek be, aztán már persze, hogy a sokadik jónak tűnő ötletet nehéz átvinni a csalódott olvasókon, aki tudja, hogy úgysem fogják a sorozatot normálisan kiadni. és mintha nem is akarnák belátni, hogy hosszútávon ez hatalmas károkat okoz.

      és miközben keresgéltem, nézd, mit találtam. ismered?
      https://www.goodreads.com/series/46500-black-london

      Törlés