2012/04/22

Reger & Gruner - Emily the Strange / Elveszett emlékek

  5/ 4,5 

Emily amnéziás, ezért Bogárnak hívatja magát; egy Feketekő nevezetű kisvárosban tér magához, és egy El Daráló nevű kávézóban lakik jól először, majd mivel a bamba szőke bombázóval, Hollóval,  egészen jó kapcsolatot alakított ki, úgy dönt, megfelel neki a kávézó mögötti sikátor, és beköltözik egy hűtődobozba, majd nem sokra rá befogad négy fekete macskát is, elvégre jobb fűtött helyen aludni, mint huzatosban. Eltelik egy nap, majd még egy nap, végülis nem telik el nap úgy, hogy ne bírságolnák meg valamiért, hol azért, mert lefényképez egy emlékművet, hol azért, mert nem engedélyezték, hogy a sikátorban lakjon, hol meg postai ügymenet akadályoztatásáért. Közben megismerkedik Jakey-vel aki valódi gondolatolvasó, próbál elszabadulni a városból, mert azt hiszi, máshol jobb lesz, de végül mégis visszatér, hiszen itt kezdődött a múltja, az a pár nap, amire még vissza tud emlékezni. Hová tűnt Rachel? Lehet, hogy Holló ölte meg? Egyáltalán ki az a Rachel?

Emilynek már hatalmas kultusza van odakinn, amit nem is csodálok. Nagyon cuki a kiscsaj, ráadásul van egy rakat fekete macskája, McNyerő, meg Nitzer, többek között, és nagy műszaki tehetsége, meg horzsolása, amit le is rajzolt. 13 évesen kávégépet szerel, meg italautomatát, meg fényképezőgépet, és mindegyik működik is. Na, szóval gondolom, érződik, hogy ez egy tipikusan tiniknek íródott könyv, és bár azt mondtam, messzire kerülöm az ifjúsági regényeket, ezt vétek lett volna kihagyni. Nem is igazán regény ez, legalábbis nem abban az értelemben, amiket eddig olvastam. Talán a rajzok teszik, meg a darkos stíl, de nagyon jó szórakozást nyújt. Jó a történet, Emily stílusa vagány és lényegre törő, cseppet sem unalmas, és mivel ez egy illusztrált regény, a képi világa is nagyot dob az egészen, egyszerűen megvan a feelingje már akkor, amikor kinyitjuk. A macskák pl. le vannak rajzolva, meg a fényképeket is belerajzolta, és az új ismerőseit is.
És van benne térkép, meg rajz Hollóról, meg mindenféle ad hoc dologról, amit az ember a naplójában lefirkál. Mert ez még ráadásként napló is, ahol Emily igyekszik összeszedni, amit a múltjáról tud, meg hogy mitől is lett amnéziás, és mi történt vele, mielőtt elvesztette volna az emlékeit. Jó a humora is, de nem a fergeteges poénok miatt, hanem inkább abból adódóan, hogy a 13 évesünk bár amnéziás, nem egy elveszett gyerek, mintha nem lepődne meg semmin, hanem sztoikusan tudomásul veszi, hogy oké, most ez van, lássuk, mit lehet belőle kihozni. Ezeket rendesen 13 pontban mindig fel is sorolja.
A karakterek viszonylag elnagyoltak, ezért a rajzok kárpótlásul ugyanolyan elnagyoltak, de így legalább kiegészítik egymást, és nincs hiányérzetem. Az egész könyv fekete és piros, mint a fedlap, amiről meg kell jegyeznem, hogy igazán csodaszép. Nagyon kedves a szívemnek az egész, úgy ahogy van, mert gótikus, és egyedi, és nagyon jólesik lapozgatni, oda meg vissza, aztán kezdeni elölről. Bár a ruhadivattal nem vagyok teljesen tisztában, Emily ott is fogalom állítólag, és ha kicsit lejjebb rákattintotok a weboldalára, akkor ott lehet mindenfélét rendelni, én ki is néztem már néhány pólót. Nagyon vagányok, de miért nem láttam még ilyet senkin?

Alig tudtam elkobozni kisNima kezéből a könyvet, hogy hadd olvassam már el én előbb, aztán majd jöhet ő is, mert ez pont az ő 13 éves korosztályának a legjobb olvasmány, bár szó se róla, én is legalább olyan jól szórakoztam (miközben ő meg türelmetlenül rám szólt néha, hogy haladjak már vele, mert ő is olvasná.).
Még jön elvileg három Emily regény, nagyon kíváncsi vagyok, hogy hová bonyolódik még a kislány élete, de leginkább arra, hogyan lesz rajzba öntve. Nem kétséges, hogy a rajzok nélkül feleennyire sem tetszett volna.


4 megjegyzés:

  1. Ez engem is érdekelt, de majd később! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én úgy örültem neki, hogy ez ennyire jó.:)

      Törlés
  2. Akkor ez szerintem nekem is tetszeni fog. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aha, szerintem is.:) jó kis laza, de egyáltalán nem bugyuta.

      Törlés