2013/07/16

Tényleg sznobok vagyunk, vagy csak bekajoljuk a jó marketinget?

Külföldön most minden felület az új Rowling regénnyel van tele, ami azonnal a sikerlisták élére ugrott, ahogy kiderült, hogy a Robert Galbraith név mögött Rowling rejtőzik. Most attól függően, hogy milyen egyesek viszonya az írónővel, van, aki örvendezik ezen, van, aki pedig savanyúan elhúzza a száját, hogy egy névvel már minden szart megvesznek az emberek.
Túl azon, hogy ez utóbbi hozzáállás szerintem a világ legnagyobb baromsága, nagyon érdekes megfigyelni, milyen hatással van az átlagemberre egy ilyen bejelentés, és mennyire előre kell gondolkodnia egy kiadónak, ha egy szerzőt be akar tolni a köztudatba és a sikerbe.

Az Átmeneti üresedés nekem nagyon tetszik. Biztosan vannak nála jobban megírt könyvek, ebben is lehet a hatalmas közhelyekre szájat húzni, meg egyéb dolgokba belekötni, de tény, hogy amit már a Harry Potternél is mindenki láthatott, Rowling nagyon tud írni. Azt is el tudom képzelni, hogy egy ilyen sorozat után nem egyszerű váltani. Mindenkinek elvárásai vannak, és nálunk is sokan fennakadtak azon, hogy azt hitték, egy HP-hez hasonló világba fognak majd belecsöppenni, aztán pofára estek, mert ez egy cseppet sem hasonlít. Szerintem joggal fél ilyenkor az író, hogy az előző könyvei hátrányosan fogják majd befolyásolni az új témát, és nem a valódi érdemei szerint ítéli majd meg a közönség.
Valószínű, hogy nem véletlenül derült ki, és az, hogy ennek köszönhetően most a sokadik helyről az elsőre ugrott az eladásokban, egyáltalán nem meglepő. Rowling neve már garancia, nem csak a HP miatt, hanem a Casual vacancy miatt is, még ha az nem is aratott osztatlan sikert a piacon. Biztosan neki is érdekes lehetett lemérni, mekkora a forgalma egy névtelen írónak, és kinek mennyire tetszik akkor, amikor nincs egy ismert névvel fémjelezve a könyv.
És nekünk is jó teszt, hogy mennyire tudunk elvonatkoztatni, és tudjuk-e kellően értékelni a teljesen ismeretlen írók könyveit is.

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én újabban szeretek biztosra menni. Ettől függetlenül sajnálom, hogy ilyen gyorsan kiderült, ki van az álnév mögött, jó lett volna utólag vigyorogni azon, hogy ó, nekem nagyon tetszett, pedig nem is tudtam, hogy Rowling írta. Mondjuk az már más kérdés, hogy mire kishazánkba elhozta volna egy kiadó, az minimum évek múlva lett volna, addigra meg már háromszor körbejárja a hír az univerzumot. Olyan fasza, hogy így tudjuk tartani a lépést a külfölddel.
Pedig sem a név, sem a díjak, sem a külföldi marketing nem garancia semmire. Elég, ha csak eszembe jut James Patterson, aki anno, valamikor pályafutása elején lehet, hogy írt néhány kimagaslóan jó könyvet, ma már kábé csak annyi az érdeme, hogy a nevével még a szart is el lehet adni, ráadásul mostanra már azoknak a könyveknek a nagy részét nem is ő írja, amiken a neve szerepel, azok is elég középszerűek vagy gyenge könyvek. De mivel ott virít a neve, az emberek megveszik. Úgy kell nekik.

Nagyon remélem, hogy Rowling eddig nem fog eljutni. Nézve a fülszöveget, engem például nem feltétlen fog érdekelni a könyv, de még az is lehet, hogy pont azért fogom elolvasni, hogy lássam, mennyire tud Rowling, tudja-e hozni az elvárásaimat. Attól függetlenül, hogy sokaknak csak ő az a némber, aki pénzért ad autogramot, elvitathatatlan érdemei vannak, és hát ha van olyan hülye, aki egy aláírásért fizet, az így járt, én ezen biztosan nem fogok háborogni, és nem feltétlen Rowlingot minősíti a hozzáállás.
Mint ahogyan most sem Rowlingot kell szidni, aki a nevével magára irányítja a figyelmet, hanem egy kicsit le kellene ülni, és elgondolkodni, hogy nem-e azért lehet ilyen húzásokkal előrébb és előrébb jutni, mert mi, olvasók (rajongók) lehetőséget adunk a hozzáállásunkkal erre.
Hiba lenne? Baromira nem. Ez egy olyan igény bennünk, amit örülünk, ha kiszolgálnak. És pont arra gondoltam, hogy mennyire kár, hogy nálunk nincs egy olyan karizmatikus kiadó, aki képes lenne így szinten tartani bármelyik íróját, és olyan marketingfogásokat alkalmazna az érdekében, amitől még az is megveszi a könyvet, aki nem tud olvasni.
Nálunk a kiadók csak ülnek a babérjaikon, nagyon sajnálják magukat, és hogy mennyire kevés könyv kel el, és mennyire nem akarnak olvasni az emberek, meg úgy általában, mennyire nehéz ma megélni, ami tény, de a merészeknek áll a világ, nem? Trendeket lovagolnak meg, külföldi díjakra hivatkoznak, de nem teremtenek értéket, nem karolnak fel ismeretlen írókat, és tolnak a képünkbe minőséget. Fő a biztonság, csak semmi merészség. Vagyis a magyar könyves marketing nagyjából a nulla körül konvergál. Ami név bejön, és siker lesz, az nem a magyar menedzselésnek köszönheti a rajongótáborát.
Szóval én most hirtelen nagyon kezdtem hiányolni az okos, előrelátó, és hosszú távban gondolkodni tudó kiadókat, akik elém tolnak egy ismeretlen nevet, és rávesznek, hogy vegyem meg, mert jó, mert jól járok vele, írjon bármit. Mondjuk ehhez kellene egy olyan kaliberű író, mint Rowling.

18 megjegyzés:

  1. Nagyon jo kis iras, erdekes meglatasokkal.
    A magyar viszonyokkal kapcsolatban egyre inkabb az az erzesem, hogy a sajat kezukbe kell venni a marketinget az ironak, mert nem teszi meg mas helyettuk. Pedig nem ez lenne a feladatuk. A kiadoknak sokkal tobb kockazatot kellene vallalni es nem 'csak' a tomegigenyeket kellene kiszolgalni. Meg nem tobbeves kulfoldi divatok utan loholni.
    Szoval tokre egyetertek azzal, amit irsz.

    VálaszTörlés
  2. Juci, köszi.:)
    valahogy mindig oda lyukadunk ki, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás. azért adnak ki ennyi szart, mert erre van igény, vagy azért olvasnak ennyi szart az emberek, mert ezt adják ki. ördögi kör.:)
    de az igaz, hogy ha egy író ma jutni akar valamire, saját magát kell promotálnia, pedig ponthogy nem ez lenne a dolga. a kiadók csak a tutira mennek, tisztelet a kivételnek.
    ez a többéves külföldi divat is érdekes téma. itthon befagyasztanak sorozatokat, mondván, már nem "divat". pl. a vámpírok. de ettől függetlenül külföldön ugyanúgy futnak az aktuális trendek mellett a régi, jól beváltak is. mire itt egy sorozat utolérné magát, a kiadók kinyírják, merthogy már más kell a népnek. nem is tudom, vagy a kiadási metóduson kellene változtatni, vagy nem kéne éveket ülni egy-egy részen, és akkor végig tudnának vinni sorozatokat.

    VálaszTörlés
  3. Egyetértek! :) De én is sajnálom, hogy kiderült, mert olyan jó kis hátteret találtak ki hozzá. Én biztos el fogom olvasni, mert stílusomba vág, és ha olyan jó, mint mondják, álnéven is előbb-utóbb szembe ugrik. Igazán kár, hogy már nem olvashatom úgy el, mint egy ismeretlen, pályakezdő könyvét...
    De különben mostantól a név miatt mindenki akarja majd. :D Karácsonykor egy ismerősöm a férjének szánta az Átmenetit, mert az ember nagy HP fan. Kérdezte tőlem, hogy milyen, mondtam, zseniális, de szociológiai dráma. Jó,jó, de milyen? Eszméletlen, de még mindig szociológiai dráma. Hát megvette. Azóta még nem fejezték be a könyvet...

    VálaszTörlés
  4. Off: Nem tudom, mennyire szeretnél ilyesmivel bejegyzésben foglalkozni, de azért kaptál egy díjat:) http://sajtosrolo.blogspot.hu/2013/07/liebster-award-dij.html

    VálaszTörlés
  5. igen, én is sajnálom, hogy most már mindenképpen rowling-színvonalat fogok várni.
    ez a név egyébként a jó íróknál ugyanúgy márkanév, mint a ruházatban vagy a műszaki cikkeknél, szal nem értem, miért háborognak ezen egyesek. (kommenteket olvastam, nem kellett volna így késő este.:D)

    én is imádom a HP-t, de már a fülszövegnél egyértelmű volt, hogy ez nem ugyanaz a stílus. lehet, ezt nem mindenki tudja feldolgozni.

    VálaszTörlés
  6. Ez most jólesett, nagyjából leírtad, amit gondolok az egészről, így nekem már nem kell ;)
    Én sajnálom, hogy "leleplezték", más kérdés, hogy mivel nem vagyok krimirajongó, valszeg nem olvasnám el a könyvet, ha nem tudnám, ki írta, így viszont esélyes (de nem biztos...).
    Egyébként jobban izgat a történetnek az a fele, hogy vajon azok a kritikusok, akik el vannak ájulva tőle, hogy ez mekkora szuper bemutatkozó regény, mit mondanak most, hogy tudják, ki írta... Mert Rowlinggal kapcsolatban azért a "komoly" kritika azért jócskán fanyalog (is). Most majd jönnek a "bemutatkozó regénynek jó lenne, de tőle azért többet várnék" vélemények?
    Kár, hogy nincsenek párhuzamos univerzumok, hogy ugyanaz olvashassa úgy is, hogy tudja, ki írta, és úgy is, hogy nem :D Aztán összevetnénk a kétféle élményt...

    VálaszTörlés
  7. Az ún. "komoly" kritika szerintem nem is olvasta (krimit?, ne vicceljünk), a krimikritikusoknak meg szerintem nem fáj. Viszont életemben most először kíváncsi lettem egy Rowling-könyvre (nem mintha a többi könyvéről azt gondolnám, hogy béna, csak nem passzolunk egymáshoz).
    Azt az általánosítást meg vitatnám, hogy a hazai kiadók nem adnak ki elsőkönyveseket, és hogy ne próbálnák őket eladni. Itt is kettőn áll a vásár. (Ld. a jelentős irodalmi ópusszal aligha bíró nimfomán úszóasszony könyvének esetét.) Plusz a marketing is egy szakma, ami még a parizergyártó multiknak se megy mindig jól (se itthon, se másutt), miért lennének a könyvesek kivételek. Mindeközben mostanában egyre sűrűbben tapasztalom, hogy milyen érzékenyen reagálnak némely olvasók egy-egy bombasztikusabb fülszövegre (mintha nehezményeznék, hogy el akar adni valamit).
    Bonyolult ez, menjünk inkább olvasni :)

    VálaszTörlés
  8. Ilweran, igen, ez ilyenkor elég kérdéses, hogy utólag meg előre mennyire befolyásoló tényező a valódi személy.:D

    VálaszTörlés
  9. Pikszi, én a minőség reklámozását hiányolom. az, hogy egy ribanccal kitapétázzák a metrót, amit aztán az arra a szintre érdemesültek meg is vesznek, lehet, hogy sokat hoz a konyhára, de értéket nem teremt, nem lehet rá mondani, hogy jött a semmiből egy üstökös, akit aztán igazgat a kiadó, és elad annak is, akinek eszébe sem jutna.
    és igen, a marketing is egy szakma, amit elég sokan tanulnak/tanultak már, csak jól kéne csinálni.
    Pikszi, a fülszövegnek nincs marketingértéke.:D szeretik elrontani, és elmesélni benne a csavarokat meg mindent, amiért érdemes lenne elolvasni. néhány könyvnél elég a fülszöveget elolvasni, a könyvet már nem is kell.:) mondjuk lehet benne valami, hogy túlérzékenyek vagyunk rá, mert a másik, amit utálok, ha egy fülszöveg semmit nem mond. van egy oldal szöveg a könyv hátulján, csak minek.
    mondjuk én jól megoldottam, mert 100 könyvből olyan kettőnek olvasom el a fülszövegét. jobb a békesség.:)

    szóval akkor megegyezhetünk, hogy a kiadóknak nagyon is rá kéne feküdni a marketingre, továbbképezni magukat, színesíteni ezt a fekete-fehér, pénzsóvár hozzáállást.

    VálaszTörlés
  10. ja, meg jut eszembe, Pikszi, ki a "komoly" kritikus?

    VálaszTörlés
  11. Gondolom, a komoly kritikus megnevezés alatt a szépirodalom műfajának fölkent szakértőit értjük, de nem én vezettem be a terminust, hanem Ilweran :) A fülszövegnek pedig van reklámértéke, nyilván olvasói, könyvválasztói szokásoktól függ, mekkora. (Én sokszor annak alapján kezdek érdeklődni az adott könyv iránt.)

    És akkor az egymillió dolláros kérdés: mi a minőség? :) Egy verseskötet kiadása soha nem fog megtérülni, pláne ha még a marketingköltséget is hozzáadod. (Egyetlen 1:1-es nőklapjás hirdetés árából kb. 3 cím kiadása kijön tokkal-vonóval.) De a magyar piacon egy sima prózakötetéé se valószínű (kivétel akadhat), ha nem az Esterházy-Nyáry-Fejős-Leiner körbe tartozik (sokkal több bestsellerszerzőt nem képes eltartani hosszú távon a magyar olvasóközönség).
    Abban egyetértünk, hogy kockáztatni sokkal többet lehetne, pl. úgy, hogy jóval kevesebb címet jelentetünk meg, és a megmaradt szerzőkbe több pénzt fektetünk. Csak hát nagyobb lesz a pofáraesés is, ha az a pár szerző nem jön be.

    (Az egész nyilván csak elméleti okoskodás, sose dolgoztam kiadónál, csak néha elgondolkodom, miért nem lehet megélni az írásból, no persze a saját magamban keresendő okokon túl, mert azok a legnyilvánvalóbbak :))

    VálaszTörlés
  12. sztem egy "komoly" kritikus sosem fog megérteni egy nemkomoly művet. egyszerűen kívül esik a tanultakon. úgyhogy nem is lényeges, mit mondanak.:))

    hát igen, a minőség nyilván mindenkinek az, amit ő szeret.:D
    de szerintem a marketingköltség nem feltétlen nőklapjás hirdetést jelent. itt az internet, lehet saját blogot vezetni a kiadóknak ahol akkora reklámfelületet adnak egy-egy címnek, amekkorát csak akarnak. ahogy látom, elég szűkre szabottan élnek csak vele, amúgy kötelességből, mellékesen.
    de igazad van, a kis magyar piac elég nagy korlát lehet, nem biztos, hogy a nagy amerikai piachoz érdemes hasonlítani. csak ha már ennyi sok szart átveszünk onnan, pl könyveket. lehetne az okos ötleteket is kamatoztatni nálunk is.
    ha te pl. belekezdenél egy fantasy-sorozatba, vagy horrorba, az tök érdekes lenne, nem? szerinted tudna ezzel a stílusváltással egyáltalán bármit is kezdeni a kiadód? (ne válaszolj, költői volt.:D)

    VálaszTörlés
  13. Jelen esetben a "komoly" kritikán pusztán a befutott, olvasott, "mértékadó" kritikusokat értettem, akik Rowlingot általában lehúzzák. Most meg ugye állítólag annyira odáig voltak ettől a könyvtől (nyilván soha nem fogom megtudni, hogy ugyanaz a kritikus dicséri-e most ezt, aki anno mondjuk lehúzta a Pottert, de kíváncsi lennék :) Krimikritikusok között is biztos van "komolyan vett" (gondolom). Arra még én sem vállalkoznék, hogy nagy általánosságban meghatározzam, mi a komoly kritika :)
    De igazából mindegy is, mert szerintem senki nem tud elvonatkoztatni a szerző személyétől (én sem, pont ezért lamentálok, hogy jobb-e hogy tudom, ki írta, vagy sem).

    VálaszTörlés
  14. Ilweran, én vállalom, hogy abszolút író-függő vagyok. ez nem jelenti azt, hogy minden könyve egyértelműen ötcsillagos, de sokkal könnyebben veszem meg egy olyan író második, harmadik könyvét, akinek az elsője is tetszett.
    mondjuk én nem értek a kritikához, de sztem attól, hogy a Pottert bárki is lehúzta, még a másik kettő simán bejöhet neki, nem? nem ugyanaz a műfaj, pont ez a szép benne.
    meg az, hogy határozottan tudom, hogy engem befolyásol az író neve, ez viszont nem zavar.

    tudjátok, hogy képzelek el én egy komoly kritikust? kopaszodik, rövidlátó, szarukeretes szemövege van, magas, hajlott alakja, cigarettázik, Prust és Joyce a mérce nála, mindent ehhez képest véleményez, kiolvasta az ulyssest, és elhatárolódik a trendektől. sztem ő nem a köz embere, nem tudom, ti hogy látjátok.:D

    VálaszTörlés
  15. Én bármikor boldogan savazom ezeket a "komoly" kritikusokat, de az a baj, hogy kezdenek leomlani a falak, úgyhogy már ütni se lehet tiszta szívből :( (Legalábbis az 50 év alattiak között egyre többen foglalkoznak olyasmivel is, amit az akadémikus irodalomkritika ki szokott közösíteni, pl. a krimi. Vagy Harry Potter.)

    Az írófüggőség meg nem sznobság, mert ki az a hatökör, aki nem kíváncsi arra, mivel jött el a szerző, aki korábban olyan jól elszórakoztatta? Az újonnan megjelentetett Márai-szöveg is mekkora siker, és valahogy ott sokkal kevesebben kajabálnak sznobságot, meg hogy a névvel már minden szemetet el lehet adni :)

    VálaszTörlés
  16. Ó, de jó poszt! Nima, - ezt csak te érted-, de eszedbe se jusson!!! :D
    A fülszövegét olvasva a könyvnek, én bizony el nem olvasom, viszont az Átmeneti üresedésre beruházok majd az ősszel.

    Szerintem baromi jó húzás volt ezt megcsinálni, nekem sokkal szimpatikusabb lett Rowling ezzel.

    Ja, és ha minőségről beszélünk, mindig előkerül a kalapból az elbeszélés, a vers, novella és társai. Színvonalast lehet írni a szórakoztató irodalom minden ágán belül, teszem azt hatalmas szakadék van egy jól megírt romatnikus vagy szexkönyv és egy pocsék között, de ezt mondhatnám a scifi-ről, a young adultról, a krimiről, bármilyen témáról. A lényeg az lenne, hogy bár szórakoztató könyveket akarunk olvasni, azon belül mégis olyat, ami megüt egy szintet. És aztán olvasunk verset vagy novellát. ;)

    VálaszTörlés
  17. Pikszi, de ez végülis jó dolog, nem? vagy jobb lenne, ha inkább békén hagynák a kritikusok a ponyvát?

    Zenka, oké, de neked se.:D
    a fülszöveg alapján elég semmilyennek tűnik, de a fülszövegnek nem szabad hinni. :)) el tudom képzelni, hogy jó lehet.
    pontosan, attól mert valami nem magasirodalom, még kell, hogy legyen benne színvonal.

    VálaszTörlés