2012/12/31

Évzáró 2012

Tavaly megfogadtam, hogy idén nem fogok rohanni az olvasmányokkal, hanem szépen, komótosan fogom majd apasztani a várólistán, amit sehol sem vezetek, mert elrettentene a hossza, viszont a könyvespolcom mindig emlékeztet rá, mi vár még rám. Ez nem annyira jött össze, bár a tavalyi 85 könyvhöz képest idén kevesebbet olvastam, csak 66-ot, (plusz, amit nem jelöltem és amiről nem írtam), és bár nem mondhatom, hogy mindegyik maradéktalanul emlékezetes olvasmány volt, azért a legtöbbje megérte.

Idén volt két olyan dolog, ami eddig nem, vagy nagyon rég. Az egyik a rukkola, ahol beszereztem egy rakat tök jó könyvet, vagy legalábbis a kínálathoz képest jókat, a maradék szerintem még a következő világvégén is ott lesz fenn, mert a kutyának nem fog kelleni. De nem panaszkodom, elég jól jártam, mint az látszik a polc méretéből.
A másik, hogy újraindult az OKK. Kicsit visszább vettünk, nincs akkora szabadság, ami ezelőtt volt, de szerintem ez így a jó, mert mindenki olvas egyébként is, és ha már könyvklub, legyünk kicsit szigorúak. Az idén egy könyves volt még, a Monte Cristót olvastuk, ami nekem igazi kihívás és kínszenvedés volt, de legalább a többiek jól elvoltak vele. Nem tudom, jövőre (vagy az idén már) mik közül lehet majd választani, az tuti, hogy nagyon meggondolom, melyiket válasszam. (Azért van ennyi polcos kép, mert még nem vagyok benne biztos, mi lesz a moly sorsa nálam, így meg legalább képileg megmentem, ami esetleg elveszne.)

Az idei évben hatalmas változás volt még az előzőekhez képest, hogy nagyon-nagyon-nagyon kevés könyvet vettem. Összesen 31 darabot, ami az előző évek többszázához képest hatalmas előrelépés, ráadásul ezek nem is mind az enyémek voltak, mert Kisnimának is vettem most elég sokat. Ami maradt, abból is volt olyan, amit nem kellett volna, de már mindegy. 2013-ban majd még okosabb leszek. (vagy nem.:D)

És ha már vásárlás, akkor kezdjük a legek közül a legjobb vásárlással, ami kétségtelen, hogy a Calderon volt. Egyszerűen imádom ezt a könyvet, nem tudok róla elég szuperlatívuszokban beszélni, és szívem szerint minden olvasó embernek adnék egy darabot belőle, hogy ha úgy érzi, fejére szakadt a világ, vagy egyszerűen csak egy nagyon színvonalas szórakoztató könyvre vágyik, akkor ezt vegye kézbe. Nagyon bízom benne, hogy az egyébként magyar író, Varga Beáta nem egykönyves csillag, és a másik hirtelen jött nagy kedvencemhez, Gaura Ágneshez hasonlóan jönni fog a többi könyvével.
Merthogy idén a másik nagyon jó befektetésnek a Vámpírok múzsáját sikerült bealakítanom, és én örülök a legjobban, hogy egyre nagyobb pozitív meglepetést okoznak a magyarok.

Két idei felfedezettem is volt, Alastair Reynolds és Patrick Rothfuss. Szerencsére egyikük sem egykönyves író, és bár a Királygyilkos krónikájának második része az idén nem jött össze, a jövő évi terveim között mindenképp szerepel. Reynolds következő könyve nemrég jelent meg, vele nem vagyok nagyon elkésve, szerintem az első könyv lesz 2013-ban, amit megveszek. Sőt, biztos, merthogy jön a szülinapom, és ez lesz a meglepetés.:D

A legrosszabb könyvélményem nem hagyott maradandó károsodást bennem, viszont egyben ez volt a legfurcsább is, ezt pedig Tóth Csilla Körbe égje érdemelte ki. Még most is megcsap az a nihilizmus, ami a könyvből áradt. Nagyon különös, hogy egy női író ennyire sötét és kiüresedett világot tudjon alkotni, sajnálom, hogy nem volt türelmem hozzá.

Az év egyik könyve a Fever sorozat volt Moningtól. Nem is tudom, mit mondjak róla, amit még eddig nem mondtam el, asszem, inkább semmit. Olvassátok, mert nagyon jó, még a hype ellenére is, ami tudom, hogy sok embert visszatart időnként.
A másik a Marija Morevna és a Halhatatlan. Catherynne M. Valente olyan mesét szőtt az orosz mitológia világából, ami teljesen a szívemhez szólt.

Befigyelt egy új műfaj is, ami kedvenccé lett, mégpedig a steampunk. Nem olvastam még a keményvonalas regényekből (várom Miéville-t), ezek inkább ilyen kisasszonyos regények, és némelyik nagyon egyszerű kliséhalmaz csak, mint a Mechanikus London, de annyira bájosak és elragadóak, hogy meg lehet bocsátani nekik. A Napernyő Protektorátus például még különösen szórakoztató is a műfaji keveredés miatt (vámpírok és alakváltók is vannak benne), Carriger nagyon jól összefésülte az esetleges ellentmondásokat. Gondolok itt arra, hogy a gőzmozdony és a vérszívó nem feltétlen kompatibilis, míg azért a léghajó és a napernyő a kalappal nagyon is az.
De azért ezt a témát is lehet jóval komolyabban is, a Rapture ezt remekül hozza, ami egyszerre alternatív történelem, és steampunk, kalapok, fenékpárna és humor nélkül.

A könyvkiadók világában is történt ez meg az.
Az Ad Astra kiadó sokunk kedvence a különleges könyveik miatt, amiket más kiadók nem vállalnának be, viszont nagyon kár lenne bennünket megfosztani ezektől az élményektől, és ezt ők is így gondolják szerencsére. Ami nagyon bátor dolog tőlük, hogy a kiadott könyveket hozzák e-ben is. Remélem, megéri nekik.
Elég friss még, hogy a CorLeonis is terjeszkedik, egyrészt megnyitotta a webshopot, másrészt már nem csak a saját könyveiket árulják, hanem más kiadókét is. Most valamiért nem látni a többi könyvet, de remélem, hogy nem álltak le a projekttel.
Most hirtelen más újság nem jut eszembe.

Terveim is vannak 2013-ra, ha már ilyen sikeresen elkerült bennünket a világvége, aztán majd elválik, mennyi valósul meg.
Először is, idénről még maradt három könyv, amit gyorsan el kellene olvasnom, a Galambok őrizői, a Leviatán, és a Cinder. Ezeket még most akartam olvasni, de egy kicsit szétcsúsztam az időmmel.
Ami viszont majd csak jön, az a Konzulváros Miéville-től, ez az Agave szerint majd csak valamikor március végén fog megjelenni, de én már nagyon készülök rá.
Amit még nagyon várok, az a Cassie Palmer sorozat következő kötete, az Iced, és Moning skótpasis romantikusa, ezeket majd a CorLeonis hozza.
Aztán két merénylet is volt ellenem, mert Zenka elolvasta SEP-től a Csak te kellesz-t, és olyanokat írt, hogy szerintem ez nekem is kell, és Gretty is olvas hál' istennek, ő meg Az álruhást olvasta, és azt is akarom. Ezzel asszem teljesíteni is fogom az évi romantikus adagomat, majd beosztom őket.

Megnéztem a statisztikámat, és azt tapasztaltam, amit Amadea is: néhány könyves posztot rengetegen megnéztetek, viszont jobban bírjátok a pletykázós bejegyzéseket.:D
A leglátogatottabb poszt a Tövisek hercege, a 642 kattintással magasan vezet, aminek nagyon örülök, mert egy tuti jó regény. A második helyen a könyvesek közül Itó Projekt áll a Harmóniával, a harmadik pedig Sylvia Day és a Hozzád kötve. (hát igen.:D)
És megdöbbenve látom, hogy még az idézetes oldalam is közel 500 kattintást kapott, ez tök jó. Örülök neki,  és nyilván nem kellene ennyire elhanyagolnom.

Remélem, jöttök még sokan sokat jövőre is. :)


26 megjegyzés:

  1. Most akkor mi Zenkával a sötét oldalt képviseljük? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az _én_ sötét oldalamat.;)

      Törlés
    2. Na nem baj, valahogy csak együtt tudok ezzel a tudattal élni jövőre. :)
      BUÉK!

      Törlés
    3. Jut is eszembe... :D
      Az álruhásssal tök jól revansot tudtam venni. Nálad a Részben emberért, Szilvamagnál a Cinderért, úgyhogy már csak EgyKönyvmolyt kell megfertőzni, és visszaadtam valamit abból, amivel Ti csábítotok engem a sötét oldalra. ;)
      (Még jobban szeretem ezen felismerés után a könyvet!)

      Egyébként milyen sok Amanda Quicket olvastál. ;)

      Törlés
    4. na igen, az élet igazságos.:D
      nem olvastam még AQ-et, az első a rukkolás polc, a második meg a vásárlós. (csak ha odaírom alulra, akkor nem marad oldalt a kép, hanem bekúszik középre, és úgy hülyén néz ki a poszt.)

      Törlés
    5. Akkor így már értem a dolgot. De az már fél siker, hogy összerukkoltad őket. AQ ezen könyvei jók. Az új irományait már nem merném a figyelmedbe ajánlani, mert szerintem hasfájóra röhögnéd magad az álompszi-s részeken, de itt még tisztán történelmi romantikus, nem kever bele semmi paranormálisat. :)

      Törlés
    6. pedig más formában beszereztem a tükör-trilógiát is, azt olvastad már? fülszöveg alapján jónak tűnik.

      Törlés
    7. Azt az altrilógiát még nem, de a teljes Arcane-sorozatból az addigi összes részt már igen. :)

      Törlés
  2. Boldog Új Évet! :) És majdnem sikerült ugyanazokat a könyveket kiemelni. :) Szerintem Miévillben nem fogunk csalódni, de amit én nagyon várok még az Jasper Fforde könyvei.

    El se hiszem, hogy SEP könyvet akarsz olvasni. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aha, tényleg.:D
      Miéville-nek megvan a másik két könyve is, azokat is szeretném elolvasni, remélem, legalább az egyiket sikerül a Konzulváros előtt.

      SEP - hát, na, most mondd. de nagyon bírom az amcsifocit, és ha Zenka azt mondja, hogy nekem bejönne az a pasi, akkor azt nekem el kell olvasnom.:))

      Törlés
    2. Nekünk is meg van a másik két könyve, de én már nem merek betervezni semmit sem előre, mert sose jön össze. :D:D

      azért én aggódom, hogy mi fog kisülni a SEP könyv elolvasása után, de remélem pozitív lesz az eredmény. :)

      Törlés
    3. én is csak úgy csinálom, hogy kiteszem szem elé, aztán majd ahogy jön.:D

      még az is lehet, hogy tetszeni fog, sose lehet tudni.:))

      Törlés
  3. Jó kis bejegyzés lett, ha a molyról esetleg el is tűnsz, itt továbbra is foglak követni, az biztos. :)
    Boldog, klassz olvasmányokkal teli új évet neked! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm, neked is Boldogot.:)
      és sok-sok jó könyvet.:))

      Törlés
  4. Nagyon jó összegzés lett. Személy szerint nagyon sajnálnám, ha a molyról eltűnnél, de a te döntésed persze. Nagyon szeretek ott is összefutni veled. Viszont rádöbbentem én is, mennyire hanygaoljuk a blogon kommunikálást, és ezen változtatni fogok, kommentelek majd nyakra főre :)
    De visszatérve, nagyon jó olvasmányokat emeltél ki, és szinte büszke vagyok magamra, hogy vagy én is olvastam amikről írsz, vagy már be van szerezve nekem is (pl a Marija Morevna), vagy pedig nagyon is be fogom szerezni (pl Calderon, Harmónia) :) Mégg SEP felé is elkacsintok, ha te is jókat írsz róla :)
    Kisnimát csókoltatom, és nagyon boldog, legalább ilyen jó könyves élményekben gazdag új évet kívánok nektek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ja, a moly egyetlen előnye, hogy baromi gyors a kommunikáció, ez a blogokon tovább tart. mindig eldöntjük, hogy majd a blogokon beszélgetünk, aztán semmi nem lesz belőle.:D
      hú, nagyon kíváncsi leszek, hogy a Morevna hogy fog rád hatni.
      Kisnima is puszil, és ő is boldogot kíván.:))

      Törlés
    2. Persze, mindig jön az elhatározás, aztán marad annyiban... :D Amúgy kicsit én is unom, hogy annyi időt töltök a molyon, és hiába szűrök sokat, nagyon sok olyan ember frisseivel töltöm néha az időmet, amik, akik nem is érdekelnek, vagy akár idegesítenek is.
      Ó, a Morevnára én is nagyon kíváncsi vagyok! Hamarosan összegzek én is, bár nem biztos, hogy a mai napon... tudod, be kellene hozni még magam az elmaradt bejegyzésekkel.. :D persze tulajdonképpen kit érdekel a sorrend.
      A blogokhoz visszatérve, nekem azért elég nagy szívfájdalmam, hogy így visszaesett a dolog, az én nézettségemen legalábbis nagy érvágás van, néha úgy érzem csak magamnak írom. :S nem tántorít el, de mindig örültem a sok kattintásnak. Most meg, a legnézettebb poszt is csak 350 körül van :S

      Törlés
    3. én egy jó ideig unalom ellen tartottam, de mostanra odáig jutottam, hogy akkor unom halálra magam, ha ott vagyok, és nincs ott semmi dolgom, csak nézelődök.
      a kívánságlistákat viszont imádom, de már egy jó ideje ez sem változott nálatok.:D

      a nézettség nálam is változó, 46-600-ig mindenféle szám előfordul.
      én most azon gondolkodom, hogy mit kéne változtatni, hogy ne legyek nagyon uncsi, magamnak se.

      Törlés
    4. Hmm, igen, ez érdekes nézőpont, de most hogy mondod, néha én is unatkozom ott... és sok időt töltök olvasás helyett a kattintgatással.
      Nem uncsik a blogok, csak tényleg kicsit leszoktunk az olvasásról, és mindenkinek prioritást élvez a sajátjának írása. :)
      A kívánságlista pedig nálam szokott változni :))) Na, ha ez a baj, én napont megváltoztatom neked :D :D

      Törlés
  5. Klassz összegzés, azt hiszem nekem nem kell többet elmondani, mennyire jó a Calderon, benne lesz az év első könyv vásárlásában:)
    _Ha_ eltűnnél molyról, abban az esetben enne egy hiánypótló kommunikáció pótló ötletem:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. figyi, ha a Calderon nem jön be, átveszem tőled.:)
      oké.:D

      Törlés
    2. nem félek tőle, de oké:)
      Ja, és BÚÉK:)

      Törlés
  6. Basszus, nekem ez a bejegyzés miért nem jött fel?:o
    Én is nagyon kevés könyvet vettem tavaly, úgy látszik, tényleg a legmagasabbról lehet a legnagyobb esni:D
    A Rapture alapján úgy látom, azokat is beleveszed a vásárlásokba, amiktől később megszabadultál?
    OKK: Ó, tényleg!
    Miéville-t én is akarok olvasni, Pöfi azt mondta, sorban kell olvasni, úgyhogy a Perdido lesz az első. Szép nagy féltégla.
    Ui.: úgy látszik, a Marija Morevna mindenkinél tarolt:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mert egymás után szinte naponta raktam fel a posztokat, és valszeg felülfrissített. (sztem nálad is így jártam.)

      neked nem könnyebb, hogy kevesebbet vettél? rám kevesebb könyv gyakorol nyomást, meg nem is foglalják annyira a helyet. már az ágy alatt is vannak, döbbenet.

      persze, beleszámolom, azokért is pénzt adtam. meg a rapture nem azért kötött ki nálad, mert olyan rossz, hanem pont mert jó.:D

      de akkor az embassytown a perdido folytatása? mert akkor gyorsan el kell olvasnom a perdidoót előtte.

      hát igen, nem olvastam még letaglózó szerelmesregényt, de ez magasra tette a lécet. a halhatatlanra leszek még kíváncsi, hogy az mennyire vág majd falhoz.

      Törlés
  7. Tavaly én is kevesebb könyvet vettem, mint korábban, idén pedig még kevesebbet fogok, már csak azért is, mert költözéssel kezdtem az új évet, ráadásul átmeneti helyre, és harmincnyolc banános doboznyi könyvvel nomadizálni qrwára nem vidám. :D viszont nagyon keveset is olvastam tavaly, könyvet is, könyvesblogot meg végképp, de azért éljenek a blogok, ne nyeljen el bennteket a moly sötét gyomra :)

    VálaszTörlés
  8. Bocsi, elfelejtettem visszakeveredni ide.

    De, sokkal könnyebb, és idén még nem is vettem semmit, tök jó:) Rengeteg jó kis könyvem vár olvasásra, a többiek megvárnak.

    Úgy tudom, hogy a Perdido az első, az Armada a második és az Embassytown a harmadik, így kell őket olvasni, nekem Pöfi mondta.
    A Halhatatlan nálam is vár a sorára, sztem jó lesz.

    VálaszTörlés