2012/05/09

Gondolkodtam

a pontozásról.
Régen nem pontoztam, aztán 10-es skálán pontoztam, aztán áttértem az 5-ösre, és most ott tartok, hogy megint nem akarok pontozni. Librumék posztja adta a kezdő lökést, de aztán vártam, hogy hova halad bennem a dolog, és erre jutottam, mégpedig a Marija Morevna értékelése után. Ez a könyv olyan nekem, hogy adott egy csomó mindent, nagy kedvencem lett, és több szempontból is etalon, de ezt nem fejezheti ki az, hogy 5 csillagot kapott. Meg az se fejezné ki, ha 10-et kapna. Egyrészt mert a hatást ez nem érzékelteti, másrészt meg mert ha valaki elolvassa, akkor lehet, hogy nem kapja be annyira a regény, és hiányérzete lesz, esetleg egyáltalán nem fog tetszeni.
Vagy épp fordítva, volt már, hogy kapott nagy nehezen 2 csillagot a könyv, ami nálam már a ritka szar kategória, mégis, mindenki lelkendezett, hogy micsoda ötlet és micsoda megvalósítás.
Meg aztán ott vannak azok a könyvek, amiknek látom a hibáit, és hiányérzetet hagynak bennem, ha ragaszkodnék az értékelési rendszeremhez, nem kaphatnának 3 csillagnál többet,  de mégis kedvesek a szívemnek, és feelingjük van, és karakteres szereplők (itt most Holmes jut eszembe hirtelen, de biztosan találnék még mást is), és nekem mindenképpen többet érnek, mint 3 csillag, de csak érzelmileg. Mert reálisan nézve azért ott vannak a hibák, amik kibökik a szemem. És ilyenkor jön a dilemma, hogy mire hallgassak, a szívemre, vagy az eszemre?
Úgyhogy azt gondolom, elég lesz ezentúl, ha csak simán leírom, hogy jó volt, vagy szar volt a könyv, meg hogy miért, és ebből mindenki szépen le tudja majd szűrni, hogy el akarja-e olvasni, vagy nem, hogy aztán bennem ez hány csillagra értékelődött, annak innentől már semmi jelentősége, és szerencsére már nekem sem kell majd gondolkodnom rajta.

Aztán gondolkodtam még a blogolásról is, meg a recikönyvekről, ez időnként előkerül, de most eléggé képlékeny vagyok ezen ügyekben, úgyhogy ezt majd egy másik posztban.

12 megjegyzés:

  1. Ne gondolkodj. :D Az utolsó mondatod nem tetszik, mert nem hangzik túl jól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyet értek! Nem hangzik túl jól. Te vagy Nima a favoritom, ne hagyd már abba a blogolást. Egy csomó könyvkincsre leltem nálad, amiket a büdös életben nem olvastam volna el és az elég vacak lenne, ha nem lenne több ilyen. A Szél neve könyvről pl. nem is hallottam még, de olyan bejegyzést írtál róla, hogy muszáj voltam megszerezni, tegnap sikerült is fillérekért, mégis úgy megörültem neki, mintha egy gyémántnyakláncot vettem volna. XD

      Törlés
    2. aranyosak vagytok.:D
      hát ja, az sose vezetett jóra, ha gondolkodni kezdtem :D, de most itt nem arra jutottam, hogy abba akarnám hagyni. pont inkább hogy szeretnék valami olyan olvasási vonalat, ami kicsit elkülönít a többiektől, meg hogy miért olvastam olyat is, ami igazából nem az én könyvem, meg ilyeneken gondolkodtam, és erről lesz majd poszt, csak kicsit értelmesebben megfogalmazva.

      Loki, Zafón csúcsszuper. már nagyon várom a harmadik könyvet.:))

      Törlés
  2. Igazából, én is pont ezekért a dolgokért hagytam abba a pontozást kb. fél (vagy már egy?) éve. Meg észrevettem azt is, hogy egy csomó könyvet másként pontoznék utólag, így teljesen értelmetlennek láttam az én esetemben a számszerű értékeléseket. Meg ráadásul a pontokat is mindenki másképp értelmezi. Nálam anno pl. a 7 pont a nagyjából jó könyveket jelölte, valaki ezt meg kevésnek tartja.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aha, én is pont ezért nem fogok pontozni, mert egy 4-es vagy egy 7-es mindenkinél mást jelent. én automatikusan a nem érdekel kategóriába rakom pl. a 7 pontos könyveket, holott az még lehet nagyon jó, de engem ez megtéveszt.

      Törlés
  3. Én kezdettől fogva nem pontozok, mert úgy érzem nem lehet egy ilyen rendszerbe beleszuszakolni hogy milyen is egy könyv, mert rengeteg tényezőn múlik, meg aztán a pontozás nagyon szubjektív. Szóval én csak a benyomásaimat írom le, és az úgyis kifejezi mi az amit szerettem benne és mi az, amit nem, és senki kedvét se veszem el, mert lehet ők meg mást imádnak vagy épp utálnak a könyvben :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igen, a benyomásokat meg hatásokat nem feltétlen lehet egy skálán értékelni, meg én sokszor vagyok jóindulatú, ha pontozni kell, meg ráadásul én egy csomót átpontoznék már így utólag, annak meg akkor mi értelme, ha ma már úgysem azt a pontszámot jelentik, amit anno adtam nekik.

      Törlés
  4. Haha :).
    Ha hétvégén esni fog én is írok egy gondolkodós posztot, de ha nem... :D
    Szerintem ez teljesen korrekt, hogy nem pontozol, meg hogy nem pontoztok, nekem valahogy kell, inkább magamnak, mint másoknak, hiányérzetem lenne nélküle- de teljesen igazatok van, pl. akár egy oldalnyit is tudnék néha érvelni, hogy azért annyi mert, és ehhez képest nem annyi lenne, ahhoz képest meg megint nem annyi, stb, stb...

    VálaszTörlés
  5. Neked, úgy látszik nem jön be a számozás, hát ne erőltesd. Kinek ez, kinek az. Én szeretem, s nem csak magamnál, de másnál is, mert az az igazság, hogy én sokszor elveszek abban, amit valaki leír és akkor a végén nem értem, hogy akkor most tetszett neki, vagy sem. Ajánlja, vagy sem. Márpedig ezek konkrét leírása nélkül (Küldöm ezt a könyvet mindenkinek, aki szereti stb.) én tanácstalan vagyok és az a számozás sokat segít.
    Meg ugyanezt gondolom, hogy más is így van vele és én odabiggyesztem a csillagot, mert a két dolgból együtt (beszámoló+ számosított értékelés) inkább használok a reménybeli érdeklődőnek.

    VálaszTörlés
  6. @Zenka: remélem, esni fog.:D
    @Lobo: általában többet tökölök azzal, hogy most akkor hanyast kapjon, négyest? vagy négy és felet? volt ez ötös? ha ez ötös, akkor a másikat le kéne pontoznom, dehát az is jó, csak nem így... szal nálam ez megbonyolítja.
    én azt szeretem, amikor látom leírva a pozitívumokat meg negatívumokat, onnantól a szám teljesen mindegy, mert volt olyan, hogy olyan negatívumokat olvastam, ami nálam eldobós kategória, az illetőnél meg 5/4 volt, szal nekem ez még másnál sem segít feltétlenül. de volt már fordítva, hogy csupa jókat írt, és kapott egy 5/3-at. ha csupa jó, akkor az nálam nem 3.
    meg egy kicsit igazságtalannak is érzem a könyvekkel szemben, hogy osztályozzam őket, mert függ az adott hangulatomtól, hogy mennyire passzol hozzá a könyv, zavarnak-e a hibák, és bizony elfogult tudok lenni írókkal is, amit másnak nem nézek el, náluk még külön öröm is akár.:)

    VálaszTörlés
  7. Nemrég voltam megveszve a pontozással, mert egy csomó könyvet ma máshogy pontoznék, mint anno, de nyitogassam meg sorra a régi postokat? Eh, a francokat, majd kitalálok valami mást:))
    Rothfuss és Zafón olyan kis majmok, már én is kevertem a címeiket össze:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ja, tényleg, a szél neve az Rothfuss.:D de nem baj, zafón is jó. hirtelen azt sem tudtam megmondani, mi a könyve címe.:D

      nekem is eszembe jutott már, hogy átpontozom, de aztán letettem róla, mert volt, hogy az értékelést is át kellet volna írnom, az meg már úgy hülyeség. akkor úgy éreztem, azt gondoltam, ennyi erővel várni kellene minden könyvvel fél évet, hogy leülepedjen rendesen. fél év múlva én meg már tuti nem írok semmiről.
      lehet, hogy kellene időnként olyan posztokat csinálni, amiben a régebbi olvasásokat értékeljük át, amiről nagyon mást gondolunk idővel.

      Törlés