Murakami Harukira már nagyon rég kíváncsi voltam, mert a beszámolókból
az jött le, hogy nagyon fura könyveket ír, és engem nagyon tud érdekelni
az ilyesmi, úgyhogy kaptam a könyvklubos alkalmon, és kézbe vettem. Mit
mondjak, tényleg érdekes a könyv, és elég sokolvasatú. Két
szálon fut a történet, mindkettő élvezetes az első oldalától
kezdve.
Megismerhetjük Kafkát, a 15 éves, skizoidnak tűnő fiút, aki lelép
otthonról, mert úgy van vele, teljesen mindegy, hol nem vesznek róla
tudomást. Anyjára nem emlékszik, de bárkiben szívesen venné az
anyafigurát, van egy nővére, akit már évek óta nem látott, de a korabeli
lányokra szeret úgy gondolni, mintha akár a nővére is lehetne
bármelyikük. Előkerül időnként a másik énje, aki noszogatja, bátorsággal
tölti fel, de tisztán érezhető, hogy egy külön személyiség. Akár egy
belső jóbarát, ha baj van, megjelenik, és tehetsége szerint segít.
Egyébként azt hihetnénk, hogy egy normális, átlagos kamasz, de a Varjú
feltűnése, a belső monológok és mindennapi rituálék rácáfolnak erre.
Valójában lehetne normális is, hisz a Varjú jelenléte nem nyomja el őt
magát, lehetne ez simán az is, ahogyan mindenki megbeszéli magában a
dolgokat. Csak hát nem mindenki ad nevet ennek a 'másik énnek', de itt
igazából nincs is más neve, mégis másképpen hívják. Remélem,
érzékelhető, milyen apróságokból tevődik össze a könyv.
Aztán megjárjuk a
múltat, egy titokzatos esemény kapcsán. Az erdőben járva egy egész
osztály lesz eszméletlen egy időre, miután észrevettek az égen egy
furcsa csillogó tárgyat. Némi idő múltán magukhoz térnek, egy fiút
kivéve, közben vizsgálódik a sereg is, mivel mindez a második vh idején
történt, hadiállapot van, és az ellenség alattomosan bevethet különleges
fegyvereket. A fiú, mivel úgy tűnik, nem akar magához térni, a katonai
kórházba kerül megfigyelésre, ahol végül minden előzmény nélkül
feleszmél, de a kómának utóhatásai vannak: az addig osztályelső fiúból
egy kiürült, képességeitől megfosztott ember válik. És ő lesz a másik
szálunk, már idősen, macskákkal társalogva, félárnyékkal, aki minden
furcsasága ellenére a legemberibb és legérzékenyebb figura a
történetben. Kulcsfontosságú az események szempontjából a találkozása a
kalapos emberrel, és a megbízás, amit tőle kap, mert ez hozza közel
egymáshoz a két szálat.
És szépen lassan elhagyjuk a realitás talaját, hogy átlépjünk a
szellemvilágba. Aki nem szereti a misztikus történeteket, az talán pont
emiatt nem fogja szeretni ezt a könyvet, mert itt az ’odaát’ nem csak
érzékeltetve van, hanem a maga valóságában meg is jelenik. Ezt teszi a
keleti ember természethez szorosan kötődő, de azon túl a szellemek
világának valóságosságában hívő lelke. Az élő szellemek köztünk járnak,
feltűnés nélkül, észrevétlen, az álom és a tudatosság határa elmosódik.
Murakami valóban furcsa történeteket ír, és nagyon jól bánik az izgalmas
és feszültségkeltő jelenetekkel. Amikor meg éppen nem történik semmi,
azt is jó olvasni, mert filózgat az élet, a létezés és a történtek
értelméről, és úgy éreztem, annak is jelentősége van, ha az ember egy
erdő közepén pucéran napozik, de persze nincs. A két, egymástól világosan
elkülönülő szálat kézben tartani egyszerűnek tűnhet, de minél jobban
elmerülünk a történetben, annál titokzatosabb és bonyolultabb lesz a
szálak közötti kapocs, főleg, miután a szellemvilág és a szereplők
saját belső világa is megjelenik. Rengeteg a kérdésem, és semmire nincs
válasz, ami valahol megnyugtató. Ez is egy érdekes ellentmondása a
könyvnek: a sok különös esemény, a misztikum, a szellemek és a múlt
titkai mind a ködbe vesznek, és ránk kényszerítik, hogy mi magunk
találjuk meg a saját válaszainkat, mint ahogyan a szereplőknek is
maguknak kell ezt megtenniük. És bár a kérdések közösek, a válaszok
biztos, hogy különbözőek lesznek. Senki nem mondja ki a megoldást, csak a
felvillanó képek érzékeltetik, egy tekintet, egy kézszorítás, vagy akár
maga a hallgatás. Murakami rengeteg oldalban elmond egy izgalmas,
érdekes, tanulságos történetet, de a lényeget nem önti szavakba, az ott
van a sorok között, csendesen megbújva.
0 Megjegyzések