A firenzei lány – A firenzei lány
Fiora, az örökbe fogadott leány, a múltját alig néhányan ismerik. Az
apjaként ismert férfi, Firenze egy nagyra becsült, befolyásos, és igen
gazdag embere átutazóban Dijonon egy testvérpár kivégzésének szemtanúja
lesz. Az ő vérfertőző és házasságtörő viszonyukból született Fiora,
akit ez a gazdag kereskedő megment a halál torkából, és magával visz
Firenzébe, mint saját leányát, egy ott felfogadott nevelőnővel együtt.
Mindketten halálukig imádják Fiorát, úgy szeretik, mint saját lányukat,
és óvni próbálják múltjától, alig kap morzsányi információkat. Szegény
lány, nem is tud semmit származásáról. Fiora 17 éves, bálokba jár,
szerelmes az egyik Medicibe, legalábbis úgy gondolja, de aztán jön egy
burgundiai gróf, aki megismerteti a valódi szerelemmel. Őrületes
paktumot köt Francesco Beltramival, Fiora apjával …
A firenzei lány – A vörös liliom
Fiora bosszútúrája. Miután mindent elvettek tőle, megfogadja, hogy nem
nyugszik addig, amíg apja és anyja gyilkosain bosszút nem áll. Nem
kisebb nevek vannak ezen a listán, mint a volt férj, édesanyja apja, és
egy nagyúr, aki királyi babérokra tör. Közben mindvégig akarva-akaratlan
a nyomában van egy spanyol inkvizítor, aki mindenáron el akarja őt
pusztítani, mint a boszorkányság élő megtestesülését. Szerencséjére,
most, hogy Franciaországba hozta fogadalma, találkozik XI. Lajossal, aki
igen fontos küldetéssel bízza meg, ami utolsó ellensége udvarába viszi,
Merész Károlyhoz. Közben persze a szerelmi szál is bonyolódik egy igen
kiszámítható mozzanattal, de ez megbocsátható az írónőnek, a történelmi
szál és korrajz mellett ez igazán szót sem érdemel, főleg, hogy
felkeltette a figyelmem XI. Lajos iránt.
A firenzei lány – Fiora és a pápa
Fiora mélységesen gyászol, nem sokra rá megszüli gyermekét, amikor
ismeretlenek elrabolják, és a tengeren keresztül, Lajos király
hatásköréből kikerülve a pápa elé viszik. Fiorából túsz lesz IV. Sixtus
udvarában, aki a nevét viselő kápolnát is építtette, és aki inkább
viselkedik világi uralkodóként, mint lelki vezetőként. Jó cserének
reméli az asszonyt két, a francia király által fogságban tartott egyházi
képviselőért cserébe. A lánynak meggyűlik a baja a feslett,
erkölcstelen és élvhajhász Borgia bíborossal is, de végül egyik
rabságból a másikba esvén mégiscsak a pápa előtt köt ki, és azzal, hogy
teljesíti kívánságát, önmaga számára is meglepő módon a szabadulását
hozza el.
A firenzei lány – Fiora és a francia király
Firenze, Franciaország, Burgundia, Róma, Firenze, majd vissza
Franciaországba. Fiora megszabadul a pápától és visszatér Firenzébe,
Lorenzo Medici védőszárnyai alá, de kisfia és volt nevelőnője még mindig
Franciaországban van, egy gyönyörű kastélyba, XI. Lajos közvetlen
szomszédságában. Amikor már eldönti, hogy Firenzében marad, és
idehozatja a családját, olyan hírt kap, mely Franciországba szólítja,
fenekestül forgatva fel az életét.
Kedvelem Fiorát (no meg a görög orvost. haláli fazon). Szép, eszes,
talpraesett, elszánt és szenvedélyes, minden olyan tulajdonságot
birtokol, aminek egy hősnő birtokában kell lennie, hogy izgalmas, és
érdekes legyen a regény. Talán ezért is nem élveztem annyira az első
kötet legelejét, ott nem történt más, csak mindenki szép volt, és
gazdag, érdekes és különleges karakterek csak nagyjából a 100. oldal
körül kerültek elő. De onnantól aztán jönnek a kalandok, szenvedélyek,
érzelmek, politika, emberi esendőség, egyik szenvedés és segítő kéz a
másik után.
A történelmi háttér lenyűgöző. Benzoni úgy adagolja a tényeket,
adatokat, személyeket, azok minden pozitívumaival vagy negatívumaival,
hogy egyetlen pillanatig nem volt unalmas, ráadásul szinte fel sem
tűnik, hogy ki mindenkiről, és mi mindenről megtudunk egy csomó
érdekességet. Feltűnik itt mindenki, aki akkoriban számított: Mediciek,
Borgiák, pápák, Károlyok és Lajosok, a pénz és a hatalom bonyolult és
követhetetlen összefonódásaival, de láthatjuk Botticellit, és hallhatunk
Leonardóról is. Az erkölcs és az elvárások különös egyvelege az, ami a
reneszánsz Itáliát utalta, és az az információhálózat, aminek a
segítségével mindenki tudott mindenkiről mindent, igen figyelemreméltó
volt. Ami cseppet valóságtól elrugaszkodott, az az, hogy itt mindenki
szép, gyönyörű, meg hasonlók. Könyörgöm, kevés olyan csúnya nemzet van,
mint az olaszok, akik között még kevesebb a szőke. És az sem volt éppen
életszagú, ahogyan Fiora szépségétől (megint a szépség) mindenki egyből
kinyúlt, mintha valami agyhalott zombikká váltak volna, akikkel aztán
mindent lehet csinálni. Az meg külön aranyos volt, amikor az egyik
rajongója vérig sértődve a szemére vetette, mennyire közömbös Fiora
számára, hogy belebolondult, pedig ő minden érzékével rajta csüng. Hja,
kérem, az élet kegyetlen.
Ami viszont nagyon tetszett, azok az apró kis részletek, mint például a
könyvesbolt. A gazdag könyvkereskedő, aki megszerezett egy kéziratot,
másolók hadát állította munkába, hogy sokszorosítsa, és nem kevés
pénzért az értékes másolatokat tovább adja. Akkoriban találta fel
Gutenberg a könyvnyomtatást, de találmányát még szinte mindenhol
idegenkedve fogadták. Mind a négy regényből sorolhatnék kedvenc
részeket, de nem akarom előre elárulni a legérdekesebb mozzanatokat. XI.
Lajos korszakáról szinte mindent megtudunk, a környező államok
vonatkozásaiban is, és a politikában fontos szerepet játszó személyeket
illetően is.
Nagyon izgalmas sorozat, nem gondoltam volna, hogy ennyire. Azt hittem, a
„reneszánsz szerelem” nagyobb hangsúlyt kap, de inkább volt kalandos,
ármánykodós, menekülős és cselszövős, mint feleslegesen érzelgős. Bár le
sem bírtam tenni, most egy időre azért megcsömörlöttem a szépségtől,
csúnya emberekről szeretnék olvasni, akiket csúnyaságuk nem hátráltat
abban, hogy megtegyék, amit kell.
0 Megjegyzések