Azt olvastam, hogy a Titán szirénjei az egyetlen olyan könyve
Vonnegutnak, ami ízig-vérig sci-fi. Nem kétlem, hogy így van, de
szerintem ennél árnyaltabb a kép. Indulunk a Földről, két hatalmas
emberrel a főszerepben: az egyikük születése jogán, a másikuk a
szerencse fiaként (szinte szó szerint) került magas pozícióba. Mindez
annyit jelent, hogy hatalmas vagyonnal rendelkeztek. Aztán egy űrhiba
következtében a születése okán Úr (Rumfoord) egy tér- és időanomáliába
került, mindenhol élt szinte egyszerre, rendszeres időközönként
feltűnve, de végülis sehol nem élt. A szerencse fiától (Malachi
Constant) meg elpártolt a szerencse. Nem csak a vagyonát vesztette el,
de a Marsra jutva még emlékeitől is megtisztították. Aztán megindult a
háború a Föld ellen, eleve kudarcra ítélve a bábukká degradált marsi
sereget, ezalatt a szerencse fia a Merkúron kötött ki, az Úrnak hála,
majd vissza a Földre, végül a Titánra...mert Rumfoord volt az, aki a
szálakat mozgatta, a múlt és jövő tudásának biztos tudatában irányított,
kozmikus szinten.
Túl azon, hogy sci-finek sem utolsó, tökéletes jellemtanulmány az
emberről. Anomália Úr előre látja a jövőt, és lehetőségeivel együtt ez
akkora hatalom, amivel az ember vagy nem él, várva a megsemmisülést,
vagy visszaél. Ő visszaél, kedve szerint játszik, mikor mi jut eszébe.
És minden döntése (a háború, a vallásalapítás, találkák szervezése) két
mozgatórugóra jár: a hatalom és a pénz az, amiért minden történik. Az
ember, akitől elpártolt a szerencse, maximálisan kiszolgáltatott
helyzetbe került, az Úrtól függ minden téren, közben igyekszik
visszaszerezni önmagát. Anomália Úr Isten próbál lenni, a szerencse fia
emberségéhez próbál visszatalálni. Lehetne még hámozgatni a könyvet,
kezdve azzal, hogy a marsi sereg katonáit miért kellett zombikká
változtatni, hogy a szirének mekkora kísértés volt a földi szerencse
fiának, és mivé vált a sokat megélt univerzumembernek, vagy hogy a
jövőbe látás által a jövőben látott események előidézése most akkor
valóban jövőbe látás, vagy csak egy magasabb hatalom magasabb játszmája,
és van-e akkor önálló döntés, vagy csak kiszolgáltatott végrehajtók
vagyunk? Jelentősége van a bolygók teremtményeinek, akár természetes
módon jöttek létre, akár kreatúrák, de nem akarom túlokoskodni, ezek
azok a dolgok,
amikbe mindenki más láthat bele, és ki tudja, Vonnegut minek szánta
őket. Két lényegi kérdés: miért élünk? tettünk-e valaha is önzetlenül
olyat, ami más javát szolgálta? És a kedvenc mondatom: "Voltaképpen
miből gondolod, hogy mégy valahová?"
Azt mondják, Vonnegut nem ír jól, és ezzel én nagyon nem értek egyet.
Igenis jól ír, végig fenn tudta tartani az érdeklődésem, szerettem
olvasni, baromi jó az ötlet, és élvezetes a csomagolása. Ennél többet
igazán nem kívánhatunk. Vonnegut nem az az író, akitől csodás
tájleírásokat, aprólékos emberi jellemzéseket lehet olvasni, vagy netán
izgalmas csatajeleneteket, ő inkább csak jelzi, mit látunk, hol járunk,
kivel állunk szemben, és így lecsupaszítva is pont olyan plasztikus,
mintha részletes lenne. Röviden és tömören tud elmondani sorsokat,
személyiségeket, és éppen ettől a tömörségtől olyan nagyszerű. No meg a
humortól, attól az iróniától, nagy adag gúnytól, ami csak úgy süt a
sorok közül. Érzésem szerint Vonnegut mulatott az olyan emberi
gyarlóságokon, mint gazdagság, hatalom, pénz, vallás, soha nem mulasztja
el az ember arcába dörgölni mindezek hiábavalóságát. A legjobb időben
találtam meg az írót, teljesen a kedvencem lett.
0 Megjegyzések