Akit egy kicsit is érdekel Poe élete és halála, annak igazi, tartalmas
szórakozás lesz ez a könyv. Részemről Poe azon kevesek egyike, akinek a
verseit is szívesen olvasom (egyébként ki nem állhatom a verseket), és
akinek a novelláit olvasva úgy gondolom, hogy igen, köszönöm, ennyi épp
elég volt belőle. Épp azért, mert annyira jók (mert a novellákkal sem
vagyok nagy barátságban), kerek egészek, mindent elmond abban a pár
oldalban, amire a történetnek szüksége van. Függetlenül attól, hogy
szeretem Poet, túl sokat nem tudok róla, csak amennyit úgy általában
mindenki. Szülei halála után nevelőapjával (az övé a névből az Allen)
Angliába költözött, ott járt iskolába, majd visszatérve Amerikába,
próbálkozott különböző katonai akadémiákkal, kevés sikerrel.
Szenvedélyes játékos és alkoholista volt, egy 13 éves feleséggel (ő
később meghalt tbc-ben). Újságíró volt, verseket és novellákat
publikált, az amerikai gótikus irodalom egyik megteremtője volt, és
Lovecraft példaképe. Detektívnovellái hősét, August Dupint, egy párizsi
analitikus zseniről mintázta, akinek a segítségét sokszor kérte a
rendőrség. (Poe Sherlock Holmes-a. Ö volt hamarabb, és ő a kevésbé
ismert, talán mert Poe-t korai halála megakadályozta benne, hogy
novellák tömegét gyártsa alakja köré.) Poe halálát okozhatta
alkoholizmus, veszettség, drog, szifilisz, magas vérnyomás vagy
gyilkosság, a vélemények megoszlanak. Ha hihetünk a kutatóknak,
mindegyiket kizárta már valaki, szóval ki tudja, mi történt igazából. Ez
adja a könyv hátterét, meg némi fantázia, amivel a hiányzó részeket
kitöltötte Pearl.
1849, Baltimore. Quentin Clark, az ügyvéd a postára menet egy különös
kis gyászszertartás szemtanúja lesz, ami valamiért a kelleténél jobban
megviseli. Ő maga sem igazán érti az okát, hiszen nem tudja, ki volt az
elhunyt, nem ismerte azt a pár gyászolót sem, aki a temetésen részt
vett. Hetek múltán derül ki: akit a jelöletlen sírban eltemettek, Edgar
Poe volt, a nagy költő, sok remek bűnügyi novella szerzője, akinek a
védelmére írásban elszegődött, és aki annyira megosztotta olvasótáborát.
Egyesek rajongtak érte, mások igyekeztek kitörölni őt az irodalom
összes szegletéből. Quentin úgy érzi, valami nincs rendben Poe körül:
nem tudni, mit keresett Baltimoreban, hol volt az alatt a néhány nap
alatt, míg a városban tartózkodott, kikkel találkozott, mit csinált, így
nyomozni kezd, hogy még holtában is beteljesíthesse ígéretét, és
képviselhesse érdekeit annak az embernek, akit nem csak mélységesen
tisztel, de a barátjának is érez. Közben magánélete is kezd bonyolódni,
annyi időt tölt ezzel az üggyel, hogy majdnem elfelejti megkérni leendő
felesége kezét, és egy isteni sugallat hatására a megoldást Párizsban
véli megtalálni. És ezek után sem lesz egyszerűbb a dolga, saját
életéért is harcolnia kell ügynökökkel, szélhámosokkal, és egy
bérgyilkosnővel.
Izgalmas krimi, hiteles korrajzzal, különös és izgalmas adalékokkal Poe
életéről és haláláról. Az elbeszélő Quentin, az ügyvéd, annyira
tipikusan 1800-as évekbeli figura, a gondolkodásmódja, a stílusa, a
viselkedése, hogy teljesen hihető minden, amit tesz és mond. Pearl
nagyon eltalálta ezt a stílust. Kimért, udvarias, igazi úriemberes, és
nekem ez nagyon bejön, főleg, mert ha belelkesül, akkor nem tágít.
Szeretem az ilyen karaktereket, akivel együtt lehetek hidegvérű, és ha
kap egy kis lökést, akkor azonnal szenvedélyesen vetjük bele magunkat
az ügybe. És ezt itt lehet is mondani, hogy együtt, hiszen az olvasó
nincs kizárva semmiből, Quentinnel együtt tudja meg az információkat,
vele lehet agyalni, összerakni az apró kis morzsákat, ki ki lehet, mi
célja van, és hogy kapcsolódik az eseményekbe. Nem az a pergős
akciókrimi, hanem olyan történet, amit én csak egyszerűen intellektuális
kriminek nevezek, ahol nagy hangsúly van a történetben az
információkon, nem mellesleg a szereplők folyamatosan mozgásban is
vannak, így a történések is a sztorit szolgálják. Pearl írta a
Dante-kört is, nem tudom, ez mond-e bárkinek is valamit, mert túl nagy
felhajtást nem csináltak a könyve körül (akkor sem, és most sem.). Ahhoz
a könyvhöz képest itt talán annyi előnye van az írónak, hogy mintha
belerázódott volna ebbe az 1800-as évekbeli stílusba, de az biztos, hogy
nagyon jól csinálja, egyre jobban.
0 Megjegyzések